Psycho-pedagogical research studies the behavioural, motivational and cognitive development associated with video games. Less emphasis is placed on games and video games that require serious problem-solving skills, such as inference, strategic thinking and motivation. In this study, 147 participants assessed their interest in games with a high level of problem-solving by answering a questionnaire that also measures the five dimensions of personality (Big Five), motivation to play (GAMS) and a specific scale based on the OECD-PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) was constructed to also measure the cognitive benefits that gamers perceive in terms of developing literacy, numeracy and problem solving. The results of this study, which were presented at the annual conference of CyberTherapy and Telemedicine 2023, made it possible to reflect on the methodological approach used both for the implementation of the research and for the construction of a measurement tool from the OECDPIAAC framework, which is the focus of this contribution. The reflection on the ‘method’ cuts across the disciplinary fields of knowledge that contribute to the research on the topics outlined above.

La ricerca psico-pedagogica studia lo sviluppo comportamentale, motivazionale e cognitivo associato ai videogiochi. Viene data minore attenzione ai giochi e ai videogiochi che richiedono serie capacità di problem-solving, come l’inferenza, il pensiero strategico e le motivazioni. In questo studio, 147 partecipanti hanno valutato il loro interesse per i giochi ad alto livello di problem solving, rispondendo al questionario che rileva anche le cinque dimensioni della personalità (Big Five), la motivazione al gioco (GAMS) ed è stata costruita una scala specifica basata sull’OCSE-PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) per misurare anche i benefici cognitivi che i giocatori percepiscono in termini di sviluppo di literacy, numeracy e problem solving. I risultati di questo studio, presentati alla conferenza annuale di CyberTherapy and Telemedicine 2023, hanno permesso di riflettere sull’approccio metodologico utilizzato sia per l’implementazione della ricerca, sia per la costruzione di uno strumento di misura a partire dal framework dell’OCSE-PIAAC e che rappresenta il focus del presente contributo. La riflessione sul “metodo” investe trasversalmente i saperi disciplinari che contribuiscono alla ricerca sui temi sopra esposti.

Reflections on the Method: among Concepts and Variables derived from the PIAAC

Cristiana, De Santis
;
Maria Concetta, Carruba
2024-01-01

Abstract

Psycho-pedagogical research studies the behavioural, motivational and cognitive development associated with video games. Less emphasis is placed on games and video games that require serious problem-solving skills, such as inference, strategic thinking and motivation. In this study, 147 participants assessed their interest in games with a high level of problem-solving by answering a questionnaire that also measures the five dimensions of personality (Big Five), motivation to play (GAMS) and a specific scale based on the OECD-PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) was constructed to also measure the cognitive benefits that gamers perceive in terms of developing literacy, numeracy and problem solving. The results of this study, which were presented at the annual conference of CyberTherapy and Telemedicine 2023, made it possible to reflect on the methodological approach used both for the implementation of the research and for the construction of a measurement tool from the OECDPIAAC framework, which is the focus of this contribution. The reflection on the ‘method’ cuts across the disciplinary fields of knowledge that contribute to the research on the topics outlined above.
2024
9791255681465
La ricerca psico-pedagogica studia lo sviluppo comportamentale, motivazionale e cognitivo associato ai videogiochi. Viene data minore attenzione ai giochi e ai videogiochi che richiedono serie capacità di problem-solving, come l’inferenza, il pensiero strategico e le motivazioni. In questo studio, 147 partecipanti hanno valutato il loro interesse per i giochi ad alto livello di problem solving, rispondendo al questionario che rileva anche le cinque dimensioni della personalità (Big Five), la motivazione al gioco (GAMS) ed è stata costruita una scala specifica basata sull’OCSE-PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) per misurare anche i benefici cognitivi che i giocatori percepiscono in termini di sviluppo di literacy, numeracy e problem solving. I risultati di questo studio, presentati alla conferenza annuale di CyberTherapy and Telemedicine 2023, hanno permesso di riflettere sull’approccio metodologico utilizzato sia per l’implementazione della ricerca, sia per la costruzione di uno strumento di misura a partire dal framework dell’OCSE-PIAAC e che rappresenta il focus del presente contributo. La riflessione sul “metodo” investe trasversalmente i saperi disciplinari che contribuiscono alla ricerca sui temi sopra esposti.
Method, High Problem-Solving Games, OECDPIAAC, cognitive skills
metodo, High Problem-Solving Games, OECDPIAAC, capacità cognitive
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12607/12981
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact