Our society, accelerated and hyper-connected, metaphorically “liquefied” in emotional ties, when it had to reconstruct the collective memory of the extermination of frail and disabled people perpetrated by the Nazi regime manifest themselves, already in ordinary conditions it struggles to hoard the memories of experiences with ‘high emotional intensity’ that can punctuate life: a degree, a marriage, the birth of a child, the achievement of a professional goal. And when, out of the ordinary, we find ourselves faced with difficulties, the cultural tendency of Westerners seems to be to keep the “boxes” with negative memories in symbolic memories stores, while risking repeating mistakes in the past in the future. Recovering in the current debate on inclusion the precursor reflections of Karl T. Jaspers, reflecting critically on some emblematic experiences of dealing with the horrors of the twentieth century and borrowing from biology that process of autotomy that sees some animals cutting parts of the body in an attempt to save themselves from predators, the author explains the mental operation of “cutting” autonomously because the difficult past is fruitless in realizing the student’s ‘life plan’ with BES. Finally, it proposes methodological criteria to hold together the mnemonic-reflexive and narrative skills indispensable for re-reading the past, understanding the present and exploring an existential perspective free from the compulsion to repeat that would prevent change.

La nostra società, accelerata e iper-connessa, metaforicamente “liquefatta” nei legami affettivi, ancora smemorata specialmente quando ha dovuto ricostruire la memoria collettiva dello sterminio delle persone fragili e con disabilità perpetrato dal regime nazista, già in condizioni ordinarie fatica a tesaurizzare i ricordi delle esperienze ad ‘alta intensità affettiva’ che possono costellare la vita: la laurea, un matrimonio, la nascita di un figlio, il raggiungimento di una meta professionale.Quando poi, fuori dall’ordinario, ci troviamo dinanzi alle difficoltà, la tendenza culturale degli occidentali sembra essere quella di conservare in magazzini simbolici della memoria le “scatole” con i ricordi negativi, rischian-do tuttavia di ripetere in futuro gli errori compiuti nel passato. Recuperando nell’attuale dibattito sull’inclusione le antesignane riflessioni di Karl T. Jaspers, riflettendo criticamente su alcune esperienze emblematiche di fronteggiamento degli orrori del Novecento e mutuando dalla biologia quel processo di autotomia che vede alcuni animali recidersi parti del corpo nel tentativo di salvarsi dai predatori, l’autore spiega perché l’operazione mentale di “tagliare” (tomo) autonomamente (auto) il passato difficile risulti infruttuo-so nel realizzare il ‘progetto di vita’ dello studente con BES.Propone, infine, dei criteri metodologici per tenere assieme le competenze mnemonico-riflessive e narrative indispensabili per rileggere il passato, com-prendere il presente ed esplorare una prospettiva esistenziale libera dalle coazioni a ripetere che impedirebbero il cambiamento.

La memoria come dispositivo pedagogico-didattico inclusivo

Romeo F
2022-01-01

Abstract

Our society, accelerated and hyper-connected, metaphorically “liquefied” in emotional ties, when it had to reconstruct the collective memory of the extermination of frail and disabled people perpetrated by the Nazi regime manifest themselves, already in ordinary conditions it struggles to hoard the memories of experiences with ‘high emotional intensity’ that can punctuate life: a degree, a marriage, the birth of a child, the achievement of a professional goal. And when, out of the ordinary, we find ourselves faced with difficulties, the cultural tendency of Westerners seems to be to keep the “boxes” with negative memories in symbolic memories stores, while risking repeating mistakes in the past in the future. Recovering in the current debate on inclusion the precursor reflections of Karl T. Jaspers, reflecting critically on some emblematic experiences of dealing with the horrors of the twentieth century and borrowing from biology that process of autotomy that sees some animals cutting parts of the body in an attempt to save themselves from predators, the author explains the mental operation of “cutting” autonomously because the difficult past is fruitless in realizing the student’s ‘life plan’ with BES. Finally, it proposes methodological criteria to hold together the mnemonic-reflexive and narrative skills indispensable for re-reading the past, understanding the present and exploring an existential perspective free from the compulsion to repeat that would prevent change.
2022
La nostra società, accelerata e iper-connessa, metaforicamente “liquefatta” nei legami affettivi, ancora smemorata specialmente quando ha dovuto ricostruire la memoria collettiva dello sterminio delle persone fragili e con disabilità perpetrato dal regime nazista, già in condizioni ordinarie fatica a tesaurizzare i ricordi delle esperienze ad ‘alta intensità affettiva’ che possono costellare la vita: la laurea, un matrimonio, la nascita di un figlio, il raggiungimento di una meta professionale.Quando poi, fuori dall’ordinario, ci troviamo dinanzi alle difficoltà, la tendenza culturale degli occidentali sembra essere quella di conservare in magazzini simbolici della memoria le “scatole” con i ricordi negativi, rischian-do tuttavia di ripetere in futuro gli errori compiuti nel passato. Recuperando nell’attuale dibattito sull’inclusione le antesignane riflessioni di Karl T. Jaspers, riflettendo criticamente su alcune esperienze emblematiche di fronteggiamento degli orrori del Novecento e mutuando dalla biologia quel processo di autotomia che vede alcuni animali recidersi parti del corpo nel tentativo di salvarsi dai predatori, l’autore spiega perché l’operazione mentale di “tagliare” (tomo) autonomamente (auto) il passato difficile risulti infruttuo-so nel realizzare il ‘progetto di vita’ dello studente con BES.Propone, infine, dei criteri metodologici per tenere assieme le competenze mnemonico-riflessive e narrative indispensabili per rileggere il passato, com-prendere il presente ed esplorare una prospettiva esistenziale libera dalle coazioni a ripetere che impedirebbero il cambiamento.
Bisogni educativi speciali (BES), Competenze mnemonico-riflessive, narrative e di resilienza, Progetto di vita
pecial educational needs (SEN), Mnemonic-reflective, narrative and resilience skills, Life project.Copyright © FrancoAngeli This work is released under Creative Commons Attribution - Non-Commercial – No Derivatives License. For terms and conditions of usage please see: http://creativecommons.org
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12607/10247
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact