The “dual career”, designed to combine a high-level sporting commitment with a university career, makes it possible, on the one hand, to protect the right to study of professional athletes and, on the other, to follow a university pathway that is useful for subsequent employment opportunities at the end of a competitive sporting career. Within the Dual Career Pathway, the added value is represented by an individualised project of accompaniment, orientation and monitoring of the academic pathway in order to obtain an adequate level of training and build a solid professional future post-athlete. This paper, following a review of the regulations governing the figure of the student-athlete, identifies the main didactic-educational strategies and methodologies useful for effectively managing the Dual Career pathway.

La “doppia carriera”, pensata per coniugare l’impegno sportivo di alto livello con la carriera universitaria, permette da un lato di tutelare il diritto allo studio degli atleti professionisti, dall’altro di seguire un percorso universitario utile per i successivi sbocchi occupazionali al termine della carriera sportiva agonistica. All’interno del Percorso Dual Career il valore aggiunto è rappresentato da un progetto individualizzato di accompagnamento, orientamento e monitoraggio del percorso accademico al fine di ottenere un livello di formazione adeguata e costruire un solido futuro professionale post-atleta. Il presente lavoro, in seguito ad una rassegna delle norme che disciplinano la figura dello studente-atleta, individua le principali strategie e metodologie didattico-educative utili per gestire efficacemente il percorso Dual Career.

The dual career pathways of athletes: a literature narrative review

Martiniello L.;
2023-01-01

Abstract

The “dual career”, designed to combine a high-level sporting commitment with a university career, makes it possible, on the one hand, to protect the right to study of professional athletes and, on the other, to follow a university pathway that is useful for subsequent employment opportunities at the end of a competitive sporting career. Within the Dual Career Pathway, the added value is represented by an individualised project of accompaniment, orientation and monitoring of the academic pathway in order to obtain an adequate level of training and build a solid professional future post-athlete. This paper, following a review of the regulations governing the figure of the student-athlete, identifies the main didactic-educational strategies and methodologies useful for effectively managing the Dual Career pathway.
2023
La “doppia carriera”, pensata per coniugare l’impegno sportivo di alto livello con la carriera universitaria, permette da un lato di tutelare il diritto allo studio degli atleti professionisti, dall’altro di seguire un percorso universitario utile per i successivi sbocchi occupazionali al termine della carriera sportiva agonistica. All’interno del Percorso Dual Career il valore aggiunto è rappresentato da un progetto individualizzato di accompagnamento, orientamento e monitoraggio del percorso accademico al fine di ottenere un livello di formazione adeguata e costruire un solido futuro professionale post-atleta. Il presente lavoro, in seguito ad una rassegna delle norme che disciplinano la figura dello studente-atleta, individua le principali strategie e metodologie didattico-educative utili per gestire efficacemente il percorso Dual Career.
Dual Career, Educational Strategies, Sport and Training
Doppia Carriera, Strategie educative, Sport e formazione
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12607/15724
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact