The pedagogical debate on the evaluation of learning ranges from numerical to «narrative» criteria. Montessori considers external praise and sanctions to be «superfluous»: the promoting agent of learning is selfmotivation. In the current meaning of «educational» assessment, there is still a need to quantify learning levels in order to make them comprehensible. Often, students approach assessment with a value judgement. Pedagogy must constantly turn to the improvement of personal well-being. Such is the intent of the Montessori educational proposal to «train» children early on to follow their own inclinations by offering them various opportunities for «advanced level» cognitive exercise. Evaluation becomes taking charge of the building of young personalities; an act of adult responsibility and educational care; it evolves from an expression of judgement to a descriptive narration of the intrinsic value and of the achievements and strengths of each individual, so that everyone feels motivated to perfect their areas of improvement.
Il dibattito pedagogico sulla valutazione degli apprendimenti spazia tra criteri numerici e «narrativi». Montessori ritiene «superflui» elogi e sanzioni esterni, poiché l’agente promotore dell’apprendimento è l’automotivazione. Nell’attuale accezione formativa della valutazione permane l’esigenza di quantificare i livelli di apprendimento per renderli comprensibili. Sovente, gli studenti assimilano la valutazione a un giudizio di valore. La pedagogia deve costantemente volgere al miglioramento del ben-essere personale. Tale è l’intento della proposta educativa montessoriana di «allenare» precocemente i bambini a seguire le proprie inclinazioni, offrendo loro diverse opportunità di un esercizio conoscitivo di «livello avanzato». La valutazione diviene una vera presa in carico della formazione delle giovani personalità in fieri; un atto di responsabilità adulta e di cura educativa; evolve da espressione di giudizio a narrazione descrittiva del valore intrinseco, dei traguardi raggiunti e dei punti di forza di ciascuno, perché tutti si sentano motivati a perfezionare le proprie aree di miglioramento.
Maria Montessori e child empowerment: Per una valutazione «narrativa»
Romanazzi G
2023-01-01
Abstract
The pedagogical debate on the evaluation of learning ranges from numerical to «narrative» criteria. Montessori considers external praise and sanctions to be «superfluous»: the promoting agent of learning is selfmotivation. In the current meaning of «educational» assessment, there is still a need to quantify learning levels in order to make them comprehensible. Often, students approach assessment with a value judgement. Pedagogy must constantly turn to the improvement of personal well-being. Such is the intent of the Montessori educational proposal to «train» children early on to follow their own inclinations by offering them various opportunities for «advanced level» cognitive exercise. Evaluation becomes taking charge of the building of young personalities; an act of adult responsibility and educational care; it evolves from an expression of judgement to a descriptive narration of the intrinsic value and of the achievements and strengths of each individual, so that everyone feels motivated to perfect their areas of improvement.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.