Social psychology defines prejudice as an innate mental construct with cultural contents. It has recognisable phases of inception and growth. The effects of prejudice and discriminatory behaviours on people who suffer them include a decrease of self- esteem and a worse conception of the Self. From a criminological point of view, prejudice can be defined by the labelling theory: it arises from social reaction to specific acts and social actors. The label applied to these people affects their identity and their conduct. As symbolic interactionism states, the Self is a construct formed by a continue interaction between Ego and Alter, through mechanisms of reflected appraisal. These processes can be found also in schools: teachers, with their beliefs, influence the cognitive growth of their students. Moreover, recent studies based on criminological theories, show that teachers can affect also a deviant behaviour’s choice. Labelling students as less teachable, putting less effort and affect in teaching them, can condition their self- conception and, in consequence, their conduct. Schools in which there is a wide teachable culture show higher rates of selfreported misconduct.
La psicologia sociale riconosce il pregiudizio come un costrutto mentale innato ma con contenuti di matrice culturale. Sono state individuate precise fasi di nascita e sviluppo. Gli effetti del pregiudizio e dei comportamenti discriminatori per chi li subisce includono un abbassamento dell’autostima e una più negativa considerazione di sé. Dal punto di vista della criminologia e della teoria dell’etichettamento, il pregiudizio nasce da reazioni sociali a determinati eventi devianti e attori sociali. L’etichetta applicata a questi soggetti influisce sulla loro identità e la loro futura condotta. Ciò si fonda anche sull’interazionismo simbolico, che, tramite meccanismi di apprendimento riflesso, definisce il Sé come il frutto dell’interazione tra Ego ed Alter. Questi processi avvengono anche nel contesto scolastico: i professori influenzano lo sviluppo cognitivo degli alunni ma non solo. Recenti studi, basati sulle citate teorie criminologiche, mostrano che gli insegnanti hanno un ruolo determinante anche nella scelta di una condotta deviante da parte dell’alunno. Etichettandolo come poco propenso ad imparare e attribuendogli determinate caratteristiche, il corpo insegnante influisce sulla concezione che l’alunno ha di sé e sulla sua condotta, prestandogli meno attenzione ed impegnandosi meno nel trasmettergli informazioni. Scuole in cui gli insegnanti condividono largamente questo tipo di pregiudizi hanno mostrato una più alta percentuale di devianza e di propensione a comportamenti devianti.
Pregiudizio ed etichettamento: il ruolo dell'insegnante nello sviluppo di comportamenti devianti / Prejudice and labelling: the role of the teacher in the development of deviant behaviours
ZANETTI M
2018-01-01
Abstract
Social psychology defines prejudice as an innate mental construct with cultural contents. It has recognisable phases of inception and growth. The effects of prejudice and discriminatory behaviours on people who suffer them include a decrease of self- esteem and a worse conception of the Self. From a criminological point of view, prejudice can be defined by the labelling theory: it arises from social reaction to specific acts and social actors. The label applied to these people affects their identity and their conduct. As symbolic interactionism states, the Self is a construct formed by a continue interaction between Ego and Alter, through mechanisms of reflected appraisal. These processes can be found also in schools: teachers, with their beliefs, influence the cognitive growth of their students. Moreover, recent studies based on criminological theories, show that teachers can affect also a deviant behaviour’s choice. Labelling students as less teachable, putting less effort and affect in teaching them, can condition their self- conception and, in consequence, their conduct. Schools in which there is a wide teachable culture show higher rates of selfreported misconduct.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.