Pursuant to EU Directive 1023/2019, Member States may establish provisions allowingtheir judicial or administrative Authorities to approve debt restructuringplans without the consent of all creditors, provided that specific requirements aremet; at the same time, judicial Authorities are required to reject plans deemed unsuitableto prevent debtors’ insolvency and ensure the economic viability of businesses.In this system, three different debt restructuring strategies are outlined: thefirst may be implemented based on some creditors’ consent alone; the second requiresthe vote or consent of some creditors; the third is based on the vote of creditorsand allows for the so-called “cross-restructuring” (ristrutturazione trasversale),which is binding for dissenting creditors, whose position differs from that of consentingones. The Author discusses the legal harmonization process of “restructuringplans” in the European context, pointing out that the Italian legislature is currentlyaddressing the existing issues by amending the “preventive agreement on a goingconcern basis” (concordato preventivo in continuità).
Nel sistema delineato dalla Direttiva UE n. 1023/2019, in cui gli Stati membri possonointrodurre norme che permettono alle proprie Autorità giudiziarie o amministrativedi omologare, in presenza di determinate condizioni, i piani di ristrutturazionedei debiti anche privi dell’adesione da parte di tutti i creditori ed obbliga l’Autoritàgiudiziaria a rifiutare l’omologazione di quei piani che siano ritenuti non idonei adimpedire l’insolvenza del debitore ovvero a garantire la sostenibilità economicadell’impresa, sono identificati tre diverse tipologie di ristrutturazione: una è attuabilesolo con il consenso di alcuni creditori; una seconda è basata sul voto o consenso dialcuni creditori; ed una terza è basata sul voto dei creditori, che consente la c.d. “ristrutturazionetrasversale”, vincolando i creditori dissenzienti anche in mancanza delrequisito della omogeneità di posizione con quelli consenzienti. L’Autore approfondisceil problema del processo di armonizzazione legislativa europea dei “piani di ristrutturazione”ed evidenzia come il legislatore italiano stia affrontando le complicazioniattraverso una revisione del concordato preventivo in continuità.
Going concern agreement as an instrument bridging the gap between cram-down in the Italian legal system and the EU Directive no. 1023/2019
COSSU F
2023-01-01
Abstract
Pursuant to EU Directive 1023/2019, Member States may establish provisions allowingtheir judicial or administrative Authorities to approve debt restructuringplans without the consent of all creditors, provided that specific requirements aremet; at the same time, judicial Authorities are required to reject plans deemed unsuitableto prevent debtors’ insolvency and ensure the economic viability of businesses.In this system, three different debt restructuring strategies are outlined: thefirst may be implemented based on some creditors’ consent alone; the second requiresthe vote or consent of some creditors; the third is based on the vote of creditorsand allows for the so-called “cross-restructuring” (ristrutturazione trasversale),which is binding for dissenting creditors, whose position differs from that of consentingones. The Author discusses the legal harmonization process of “restructuringplans” in the European context, pointing out that the Italian legislature is currentlyaddressing the existing issues by amending the “preventive agreement on a goingconcern basis” (concordato preventivo in continuità).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.