In this paper the authors formulate some interconnected hypotheses on the image of childhood: 1. the image is a compound of heterogeneous elements; 2. that image is an essential element both of disciplinary and biopolitical dispositifs; 3. in this per-spective, educational research should perform a critical function, making visible the subjectification processes activated by educational dispositifs and the images con-nected to them.
All’interno del contributo si formulano diverse ipotesi interrelate riguardanti l’immagine d’infanzia. La prima è che essa consista in una concrezione, in una rete, in una matassa di elementi eterogenei. La seconda è che tale immagine rappresenti un elemento costitutivo sia dei dispositivi disciplinari sia dei biopolitici. La terza è congettura che, in questa prospettiva, la ricerca pedagogico-didattica debba svolge-re anche una funzione critica, portando alla luce le proprietà dei processi di sogget-tivazione attivati dai dispositivi educativi e dalle relative immagini.
Immagini d'infanzia e biopolitica. Congetture foucaultiane
Giacomantonio A;
2018-01-01
Abstract
In this paper the authors formulate some interconnected hypotheses on the image of childhood: 1. the image is a compound of heterogeneous elements; 2. that image is an essential element both of disciplinary and biopolitical dispositifs; 3. in this per-spective, educational research should perform a critical function, making visible the subjectification processes activated by educational dispositifs and the images con-nected to them.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.