The evolving world of work leads universities to orient students toward self-entrepreneurship. The recruitment of a European framework (EntreComp) in an Erasmus+ project aimed to foster entrepreneurial skills in trainees demonstrated the possibility for students to acquire job placement & career credits. The 14 European partners involved implemented a new Internship Model by testing it on a sample of students. The experimentation demonstrated the increase of Entrecomp skills in non-business students, strengthening the thesis that the business skills development is not primarily linked to the specific degree but flows from targeted strategies and planned tools. In the Model, the student is placed at the center of a process supported by company mentoring, academic tutoring, a serious game and a community of practice. Careful planning of the internship process with ad-hoc tools (Model, Mentor's Guide, Serious Game, Community of Practice), a challenge-based methodology, and intensive job shadowing in the three phases of the internship (engagement, investigation, and action) produced interesting results. The internship, conducted exclusively in virtual mode due to the pandemic, opens up to new scenarios: applying the model to traditional or blended internships for outcome comparison.
L'evoluzione del mondo del lavoro induce le università ad orientare gli studenti verso l'autoimprenditorialità. L’assunzione di un framework europeo (EntreComp) in un progetto Erasmus+ mirato a sviluppare le competenze imprenditoriali nei tirocinanti ha dimostrato la possibilità per gli studenti di acquisire crediti per il job placement & career. I 14 partners europei coinvolti hanno realizzato un nuovo Modello di tirocinio testandolo su un campione di studenti. La sperimentazione ha dimostrato l'incremento delle competenze di EntreComp negli studenti non business, rafforzando la tesi che lo sviluppo dell'imprenditorialità non è legato prioritariamente alla laurea specifica ma scaturisce da strategie mirate e strumenti pianificati. Nel Modello lo studente è posto al centro di un processo supportato dal mentoring aziendale, dal tutoraggio accademico, da un Gioco Serio e da una Comunità di Pratica. L'accurata pianificazione del processo di tirocinio con strumenti ad hoc (Modello, Guida per i Mentori, Gioco serio, Comunità di Pratica), una metodologia basata sulle sfide, l'intensificazione del job shadowing nelle tre fasi di svolgimento del tirocinio (ingaggio, investigazione e azione) hanno prodotto risultati interessanti. Il tirocinio, svolto esclusivamente in modalità virtuale a causa della pandemia, si apre a nuovi scenari: applicare il Modello ai tirocini tradizionali o blended per una comparazione dei risultati.
Competenze imprenditoriali e tirocinio universitario virtuale: storie di successo di un progetto Erasmus+
Caruccio I
2023-01-01
Abstract
The evolving world of work leads universities to orient students toward self-entrepreneurship. The recruitment of a European framework (EntreComp) in an Erasmus+ project aimed to foster entrepreneurial skills in trainees demonstrated the possibility for students to acquire job placement & career credits. The 14 European partners involved implemented a new Internship Model by testing it on a sample of students. The experimentation demonstrated the increase of Entrecomp skills in non-business students, strengthening the thesis that the business skills development is not primarily linked to the specific degree but flows from targeted strategies and planned tools. In the Model, the student is placed at the center of a process supported by company mentoring, academic tutoring, a serious game and a community of practice. Careful planning of the internship process with ad-hoc tools (Model, Mentor's Guide, Serious Game, Community of Practice), a challenge-based methodology, and intensive job shadowing in the three phases of the internship (engagement, investigation, and action) produced interesting results. The internship, conducted exclusively in virtual mode due to the pandemic, opens up to new scenarios: applying the model to traditional or blended internships for outcome comparison.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.