The theory of punishment within religious legal frame-works is marked by a holistic approach, rooted in principles of authority and power. Here, punishment is not merely a punitive measure but unfolds as a process of purification and restoration of the social order, an order divinely ordained and jeopardized by human actions that simultaneously constitute a crime, a sin, and a social stigma. In this context, punishment transcends re-tributive or deterrent functions, serving instead as an instrument of salvation, moral education, and communal protection, guid-ing individuals towards conduct aligned with God’s divine plan through a meta-legal framework. Islamic law envisages punishment as a multifaceted mecha-nism, calibrated to the gravity of the offense. It assumes a pre-dominantly deterrent role aimed at social justice, yet it also car-ries a salvific dimension, functioning as a temporal sanction in-tended to pre-empt eternal punishment in the afterlife. Analyzing the theory of punishment in religious legal sys-tems necessitates a reflection on the legitimacy of sanctions. This inquiry focuses on the political and public law concepts de-veloped by the Church between the third and sixth centuries. During this period, a juridical-religious model emerged, inter-twining auctoritas and potestas. Initially subordinate to imperial au-thority, this model evolved to assume a central role in moral and social control. The dynamic interaction between priestly and imperial power gave rise to a lex generalis oriented towards civil and spiritual stability, ultimately laying the foundations for the sovereignty that underpins modern Western legal systems.
La teoria della pena nei diritti religiosi è caratterizzata da una visione olistica, fondata sui principi d’autorità e potestà in cui la sanzione non rappresenta soltanto un atto punitivo, ma si articola in un processo di purificazione e di ripristino dell’ordine sociale, strutturato per volontà divina e messo in pe-ricolo da un’azione umana rappresentante, allo stesso tempo, un reato, un peccato ed uno stigma sociale. La pena, in questo con-testo, non ha solo una funzione retributiva o anche deterrente, ma è uno strumento di salvezza, di educazione morale e di pro-tezione della comunità, indirizzato a guidare in chiave meta giu-ridica l’individuo verso una condotta conforme al progetto di Dio. Il diritto islamico concepisce la pena in funzione mista, ca-librata rispetto alla gravità della condotta, con una natura preva-lentemente deterrente ed in funzione di giustizia sociale, ma cor-redata anche da un valore salvifico, quale anticipazione sanzio-natoria del castigo in questo mondo per evitarne l’applicazione nell’al di là. L’analisi della teoria della pena negli ordinamenti religiosi non può prescindere da una riflessione attorno alla legittima-zione della sanzione, che nella ricerca viene polarizzata sulla vi-sione dei concetti politico-pubblicistici della Chiesa tra il III e il VI secolo, attraverso la strutturazione di un modello giuridico-religioso che combina auctoritas e potestas, inizialmente subordina-to all’autorità imperiale, ma proiettato ad assumere un ruolo centrale nel controllo sociale e morale. L’interazione tra sacer-dozio e potere imperiale, in un processo evolutivo, andrà a svi-luppare una lex generalis orientata alla stabilità civile e spirituale, che porterà alla creazione di una sovranità destinata ad essere la base degli ordinamenti occidentali moderni.
Riflessioni di teoria generale della pena nei diritti religiosi: l’islam dei primordi e la chiesa cattolica tra il momento carismatico delle origini e il periodo fondativo
Fronzoni, Vasco
2024-01-01
Abstract
The theory of punishment within religious legal frame-works is marked by a holistic approach, rooted in principles of authority and power. Here, punishment is not merely a punitive measure but unfolds as a process of purification and restoration of the social order, an order divinely ordained and jeopardized by human actions that simultaneously constitute a crime, a sin, and a social stigma. In this context, punishment transcends re-tributive or deterrent functions, serving instead as an instrument of salvation, moral education, and communal protection, guid-ing individuals towards conduct aligned with God’s divine plan through a meta-legal framework. Islamic law envisages punishment as a multifaceted mecha-nism, calibrated to the gravity of the offense. It assumes a pre-dominantly deterrent role aimed at social justice, yet it also car-ries a salvific dimension, functioning as a temporal sanction in-tended to pre-empt eternal punishment in the afterlife. Analyzing the theory of punishment in religious legal sys-tems necessitates a reflection on the legitimacy of sanctions. This inquiry focuses on the political and public law concepts de-veloped by the Church between the third and sixth centuries. During this period, a juridical-religious model emerged, inter-twining auctoritas and potestas. Initially subordinate to imperial au-thority, this model evolved to assume a central role in moral and social control. The dynamic interaction between priestly and imperial power gave rise to a lex generalis oriented towards civil and spiritual stability, ultimately laying the foundations for the sovereignty that underpins modern Western legal systems.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.