Tracing the multiple tensions that mark our contemporary societies is quite difficult when we think of the spread of new poverty and inequality, the restriction of democratic spaces, the exploitation of natural resources and the alteration of environmental balances. With a world under siege, teachers are called upon to support the citizens of tomorrow in acquiring those skills that are indispensable when coping with the transition to more ecological, equitable, inclusive and democratic communities. Starting from these premises, the paper offers a theoretical-critical reflection on the opportunities and challenges posed in front of civic education as a foundational teaching to accompany the design of the global citizen. In particular, the contribution aims to explore the orientations offered by the intercultural pedagogical approach and sustainability education for the formation of future generations, reviving some insights for educational practice.
Tracciare le molteplici tensioni che contrassegnano le nostre società contemporanee risulta alquanto difficile se pensiamo al diffondersi di nuove povertà e disuguaglianze, alla restrizione degli spazi di democrazia, allo sfruttamento delle risorse naturali, all’alterazione degli equilibri ambientali. Con un mondo sotto assedio, le professionalità che operano nei contesti scolastici sono chiamate a sostenere i cittadini e le cittadine di domani nell’acquisizione di quelle competenze indispensabili per affrontare la transizione verso comunità più ecologiche, eque, inclusive e democratiche. Date queste premesse, il contributo propone una riflessione teorico-critica sulle opportunità e sulle sfide poste dinnanzi all’educazione civica quale insegnamento fondante per accompagnare la progettualità del cittadino globale. In particolare, l’articolo si pone l’obiettivo di esplorare gli orientamenti offerti dall’approccio pedagogico interculturale e dall’educazione alla sostenibilità per la formazione delle future generazioni, rilanciando alcuni spunti di riflessione per la prassi educativa.
Formare e formarsi per abitare un mondo interdipendente: il contributo dell’approccio pedagogico interculturale e dell’educazione alla sostenibilità
PRISCO, G.
2024-01-01
Abstract
Tracing the multiple tensions that mark our contemporary societies is quite difficult when we think of the spread of new poverty and inequality, the restriction of democratic spaces, the exploitation of natural resources and the alteration of environmental balances. With a world under siege, teachers are called upon to support the citizens of tomorrow in acquiring those skills that are indispensable when coping with the transition to more ecological, equitable, inclusive and democratic communities. Starting from these premises, the paper offers a theoretical-critical reflection on the opportunities and challenges posed in front of civic education as a foundational teaching to accompany the design of the global citizen. In particular, the contribution aims to explore the orientations offered by the intercultural pedagogical approach and sustainability education for the formation of future generations, reviving some insights for educational practice.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.