This article examines the perspectives of the so-called “caged teachers” engaged in the 30-CFU qualification program introduced by the DPCM of August 4, 2023. Employing the methodological framework of Reflexive Thematic Analysis, the study investigates the dynamics shaping the motivations, expectations, perceptions, and aspirations of the teachers-in-training. The emerging reflections delineate a narrative horizon marked by an ambivalent professional identity ‒ positioned between structural constraints and individual subjectivity, between instrumental function and personal agency ‒ thus posing significant challenges to current educational policies.
L’articolo esplora il punto di vista dei cosiddetti “insegnanti ingabbiati” in oc-casione della formazione prevista dal percorso abilitante 30 CFU del DPCM del 4 agosto 2023. Adottando le coordinate metodologiche della Reflexive The-matic Analysis, il presente contributo si sofferma sulle dinamiche che influen-zano le motivazioni, le aspettative, le percezioni e le speranze del corpo docente in formazione. Le riflessioni emerse restituiscono un orizzonte narrativo da cui traspare un’identità professionale ambivalente fra struttura e soggettività, fra funzione e persona che interpella profondamente le politiche della formazione.
Oltre le gabbie: motivazioni, aspettative, percezioni e speranze del corpo docente in formazione
ARSENA, ANGELA;PRISCO, GIADA
;ROMANAZZI, GRAZIA
2025-01-01
Abstract
This article examines the perspectives of the so-called “caged teachers” engaged in the 30-CFU qualification program introduced by the DPCM of August 4, 2023. Employing the methodological framework of Reflexive Thematic Analysis, the study investigates the dynamics shaping the motivations, expectations, perceptions, and aspirations of the teachers-in-training. The emerging reflections delineate a narrative horizon marked by an ambivalent professional identity ‒ positioned between structural constraints and individual subjectivity, between instrumental function and personal agency ‒ thus posing significant challenges to current educational policies.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.