Urban mobility is a key component of the city. Its optimal functioning contributes to the efficiency of the system and to the increase of its overall quality. There is also the other side of the coin: mobility, especially the personal, contributes significantly to the production of greenhouse gases and to the increasing of the overall unsustainability of urban systems. Starting from these considerations, the paper seeks to identify some lines of action to increase the sustainability of mobility. For this purpose, we analyse the potential contribution of some physical elements that compose the city. From the analysis emerges that the mobility component may be associated with physical elements related to it and with physical elements belonging to other components. The examples shows, in fact, that a positive impact on mobility can be given, among others, by the functional transformation of elements as buildings, roads, and parking lots. The complexity of the connections present in urban areas clears why the mobility, like the other components, must be placed in a larger design that can only exist within the context of local planning processes. This level of planning is increasingly assuming characters associated with the operations of transformation of the existing city. This aspect, combined with the experimentation of new methods of plan construction, makes the area planning a field of study in full evolution.
I processi di trasformazione della città hanno l’obiettivo di adeguare le strutture urbane all’evoluzione delle tecnologie e all’applicazione di nuove tipologie insediative. Essi sono stati relegati su un piano secondario solo a partire dalla seconda metà del XVII secolo, ossia da quando alla città si è associato il concetto di espansione. Oggi che questo processo, per motivi diversi, sembra aver perso vigore, le trasformazioni urbane ritornano con forza come principale modello di evoluzione della città. A questa tendenza concorrono varie motivazioni: dalla dimensione raggiunta negli ultimi duecento anni dagli agglomerati urbani, alla presenza di ampi tessuti urbani da riqualificare e razionalizzare, alla necessità di alleggerire il peso della città in termini di consumo di materie prime e di carico sull’ambiente, alla necessità di evitare ulteriore consumo di suolo. La caratteristica principale delle operazioni di trasformazione urbana è l’azione su ambiti ristretti della città. La loro applicazione più recente è associata a fattori innovativi in termini di uso e di qualità dello spazio, di riduzione dei consumi e di ridefinizione delle connessioni tra soggetti ed attività. Tra le componenti di queste operazioni rientra a pieno titolo la mobilità. I processi di trasformazione urbana sono stati etichettati in modo diverso: dal recupero si è passati alla riqualificazione ed infine alla rigenerazione. Questa evoluzione terminologica sottintende una trasformazione delle modalità di realizzazione degli interventi che nel corso del tempo hanno acquistato maggiori significati socio-economici senza perdere le loro peculiarità fisiche. Nel complesso questi sistemi di azione possono essere classificati come pianificazione attuativa di trasformazione e per essi può ipotizzarsi una ulteriore evoluzione relativamente a ruolo e a finalità. In particolare, un obiettivo realistico è la costruzione di un piano che sia capace di rendere la città una struttura neutra dal punto di vista dell’impatto su risorse ed ambiente, che favorisca ed incentivi l’uso delle tecnologie dell’informazione e che si incentri su una gestione innovativa dei cicli di uso dello spazio urbano.
Elementi di mobilità sostenibile nella pianificazione di ambiti urbani
MAZZEO G
2017-01-01
Abstract
Urban mobility is a key component of the city. Its optimal functioning contributes to the efficiency of the system and to the increase of its overall quality. There is also the other side of the coin: mobility, especially the personal, contributes significantly to the production of greenhouse gases and to the increasing of the overall unsustainability of urban systems. Starting from these considerations, the paper seeks to identify some lines of action to increase the sustainability of mobility. For this purpose, we analyse the potential contribution of some physical elements that compose the city. From the analysis emerges that the mobility component may be associated with physical elements related to it and with physical elements belonging to other components. The examples shows, in fact, that a positive impact on mobility can be given, among others, by the functional transformation of elements as buildings, roads, and parking lots. The complexity of the connections present in urban areas clears why the mobility, like the other components, must be placed in a larger design that can only exist within the context of local planning processes. This level of planning is increasingly assuming characters associated with the operations of transformation of the existing city. This aspect, combined with the experimentation of new methods of plan construction, makes the area planning a field of study in full evolution.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.