The paper reflects on satisfaction as an evaluative measure of perceived quality; in particular, on the satisfaction with the quality of the service on the part of the secondary school teachers who passed the extraordinary competition and followed the training course to acquire the 5 ECTS credits, as required by Ministerial Decree 180/2022. The literature on satisfaction with service quality highlights the complexity of the construct and proposes various interpretative and analysis models. This empirical research, of an exploratory nature, adopts the model tested in Italy by INVALSI, referring to the SERVQUAL and SERVPERF models. A battery of items was developed starting from the INVALSI model. 978 Italian teachers responded to the questionnaire. The data analyzes show the factorial model that emerged and the statistically significant relationships for various aspects of satisfaction, constituting feedback for the University that provided the training course.

Il contributo riflette sulla soddisfazione come misura valutativa della qualità percepita; in particolare, sulla soddisfazione per la qualità del servizio da parte degli insegnanti di scuola secondaria che hanno superato il concorso straordinario e hanno seguito il corso formativo per acquisire i 5 CFU, come previsto dal DM 180/2022. La letteratura sulla soddisfazione per la qualità del servizio evidenzia la complessità del costrutto e propone diversi modelli interpretativi e di analisi. La presente ricerca empirica, di tipo esplorativo, adotta il modello sperimentato in Italia dall’INVALSI, riferendosi ai modelli SERVQUAL e SERVPERF. È stata messa a punto una batteria di item a partire dal modello dell’INVALSI. Hanno risposto al questionario 978 insegnanti italiani. Le analisi dei dati mostrano il modello fattoriale emerso e le relazioni statisticamente significative per diversi aspetti della soddisfazione, costituendo un feedback per l’Università che ha erogato il percorso formativo.

Formazione degli insegnanti e corso per i 5 CFU: la soddisfazione per la qualità del servizio percepita dai docenti

Cristiana De Santis
;
Lucia Martiniello;Angelina Vivona
2023-01-01

Abstract

The paper reflects on satisfaction as an evaluative measure of perceived quality; in particular, on the satisfaction with the quality of the service on the part of the secondary school teachers who passed the extraordinary competition and followed the training course to acquire the 5 ECTS credits, as required by Ministerial Decree 180/2022. The literature on satisfaction with service quality highlights the complexity of the construct and proposes various interpretative and analysis models. This empirical research, of an exploratory nature, adopts the model tested in Italy by INVALSI, referring to the SERVQUAL and SERVPERF models. A battery of items was developed starting from the INVALSI model. 978 Italian teachers responded to the questionnaire. The data analyzes show the factorial model that emerged and the statistically significant relationships for various aspects of satisfaction, constituting feedback for the University that provided the training course.
2023
Il contributo riflette sulla soddisfazione come misura valutativa della qualità percepita; in particolare, sulla soddisfazione per la qualità del servizio da parte degli insegnanti di scuola secondaria che hanno superato il concorso straordinario e hanno seguito il corso formativo per acquisire i 5 CFU, come previsto dal DM 180/2022. La letteratura sulla soddisfazione per la qualità del servizio evidenzia la complessità del costrutto e propone diversi modelli interpretativi e di analisi. La presente ricerca empirica, di tipo esplorativo, adotta il modello sperimentato in Italia dall’INVALSI, riferendosi ai modelli SERVQUAL e SERVPERF. È stata messa a punto una batteria di item a partire dal modello dell’INVALSI. Hanno risposto al questionario 978 insegnanti italiani. Le analisi dei dati mostrano il modello fattoriale emerso e le relazioni statisticamente significative per diversi aspetti della soddisfazione, costituendo un feedback per l’Università che ha erogato il percorso formativo.
Soddisfazione per la qualità del servizio
Formazione insegnanti
Feedback.
Satisfaction with the quality of service; Teacher training; Feedback
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12607/8385
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