Purpose: Describe mentoring interventions as opportunity for recognition of teacher professionalism within an evolving international framework. Methodology: Cross-cultural comparative analysis of organizational and monitoring documents of mentoring programsin England and Slovenia. Findings: Identification of cross-cultural constants (pay and hours of activity) and contextual features (mentoring v supervisory tasks). Research limitations/implications: Comparative analysis limited to two countries with formal pay-based mentoring programmes, to be extend to countries with informal programs. Originality: Topics useful for the debate on realistically feasible hypotheses for the recognition of teaching professionalism also in Italy.
Obiettivi: Descrivere gli interventi di mentoring come opportunità di riconoscimento della professionalità docente all’interno di un framework internazionale in evoluzione. Metodologia: Analisi comparativa trans-culturale dei documenti organizzativi e di monitoraggio dei programmi di mentoring in Inghilterra e in Slovenia. Risultati: Individuazione di costanti trans-culturali (riconoscimento economico e ore di attività) e di specificità contestuali (mentoring ‘puro’ v compiti di supervisione). Limiti e implicazioni: Analisi comparativa limitata a due Paesi con programmi di mentoring formale su base retributiva, da estendere a Paesi con programmi informali. Originalità: Argomenti utili al dibattito sulle ipotesi realisticamente percorribili di riconoscimento della professionalità docente anche in Italia.
Il mentoring come opportunità di riconoscimento professionale. Analisi comparativa dei programmi in Inghilterra e in Slovenia
Agrati, Laura Sara
2022-01-01
Abstract
Purpose: Describe mentoring interventions as opportunity for recognition of teacher professionalism within an evolving international framework. Methodology: Cross-cultural comparative analysis of organizational and monitoring documents of mentoring programsin England and Slovenia. Findings: Identification of cross-cultural constants (pay and hours of activity) and contextual features (mentoring v supervisory tasks). Research limitations/implications: Comparative analysis limited to two countries with formal pay-based mentoring programmes, to be extend to countries with informal programs. Originality: Topics useful for the debate on realistically feasible hypotheses for the recognition of teaching professionalism also in Italy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.