In the National Guidelines for primary school in 2012 it is defined the need to structure educational proposals able to best represent the polychrome of the existential experience of each pupil highlighting on the educational level, attention to all the training plans of the person above all a reinterpretation of school and educational interventions. The question is still problematic because the statements of principle on the importance of enhancing different and alternative ways of educating still correspond to models of intervention centred on the role of formal education. The reference to a pragmatic approach would satisfy the need to exploit the motor potential and not of each pupil, fully responding to the ministerial request for the construction of skills that can be acquired and expendable by the end of the primary school cycle.
Nelle Indicazioni Nazionali per la scuola primaria del 2012 si definisce la necessità di strutturare proposte didattiche in grado di rappresentare al meglio la policromia dell’esperienza esistenziale di ciascun alunno mettendo in evidenza sul piano didattico, un’ attenzione in ordine a tutti i piani di formazione della persona soprattutto una rivisitazione degli interventi scolastici ed educativi. La questione è ancora problematica perché alle enunciazioni di principio sull’importanza di valorizzare modalità differenti e alternative dell’educare corrispondono ancora modelli di intervento centrati sul ruolo dell’educazione formale. Il riferimento ad un approccio prasseologico soddisferebbe in tal senso la necessità di valorizzare le potenzialità motorie e non di ogni alunno rispondendo pienamente alla sollecitazione ministeriale riferita alla costruzione di competenze acquisibili e spendibili entro il termine del ciclo della scuola primaria
La valorizzazione delle esperienze corporee nella scuola primaria per l’acquisizione delle competenze nell’ottica della prasseologia motoria
Antinea, Ambretti.;Lucia, Martiniello
2020-01-01
Abstract
In the National Guidelines for primary school in 2012 it is defined the need to structure educational proposals able to best represent the polychrome of the existential experience of each pupil highlighting on the educational level, attention to all the training plans of the person above all a reinterpretation of school and educational interventions. The question is still problematic because the statements of principle on the importance of enhancing different and alternative ways of educating still correspond to models of intervention centred on the role of formal education. The reference to a pragmatic approach would satisfy the need to exploit the motor potential and not of each pupil, fully responding to the ministerial request for the construction of skills that can be acquired and expendable by the end of the primary school cycle.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.