The essay explores the possibility of interpreting literary genres as devices of subjectivation in Robert Walser’s Dramolette, specifically in the fairy-tale dramas Cinderella and Snow White, in order to highlight how literary genre is not merely a regulatory structure but also a dynamic means of creating and deconstructing the plots and subjectivities of both authors and fictional characters. The essay demonstrates how Walser manipulates the genres of fairy tale, classical drama, and comedy, intertwining them to question the concept of subjectivation: characters emerge as dynamic subjects, capable of rejecting the imposition of predefined genres. The article references the theories of the dispositif by Foucault and Deleuze, cross-referencing them with Bagni’s views on genre, to interpret literary genre as a system of dynamic and transformative forces.
Il saggio esplora la possibilità dell’interpretazione dei generi letterari come dispositivi di soggettivazione nei Dramolette di Robert Walser, in particolare nei piccoli drammi fiabeschi Cenerentola e Biancaneve, per evidenziare come il genere letterario non sia una struttura regolativa, ma anche un mezzo dinamico per la creazione e la decostruzione delle trame e della soggettività di autori e personaggi di finzione. Si mostra come Walser manipoli i generi di fiaba, dramma classico e commedia, intrecciandoli per interrogare il concetto di soggettivazione: i personaggi si pongono come soggetti dinamici, capaci di ri-fiutare la propria appartenenza ai generi imposti. L’articolo fa riferimento alle teorie del dispositivo di Foucault e Deleuze, incrociandole con quelle di Bagni sul genere, per interpretare il genere letterario come un insieme di forze dinamiche e trasformative.
Il genere come dispositivo di soggettivazione. I Dramolette di Robert Walser tra fiaba e commedia
Roberto Talamo
2025-01-01
Abstract
The essay explores the possibility of interpreting literary genres as devices of subjectivation in Robert Walser’s Dramolette, specifically in the fairy-tale dramas Cinderella and Snow White, in order to highlight how literary genre is not merely a regulatory structure but also a dynamic means of creating and deconstructing the plots and subjectivities of both authors and fictional characters. The essay demonstrates how Walser manipulates the genres of fairy tale, classical drama, and comedy, intertwining them to question the concept of subjectivation: characters emerge as dynamic subjects, capable of rejecting the imposition of predefined genres. The article references the theories of the dispositif by Foucault and Deleuze, cross-referencing them with Bagni’s views on genre, to interpret literary genre as a system of dynamic and transformative forces.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
